Non é cuestión
infrecuente, para o viaxeiro da senda espiritual, a que confronta este camiño
coa actividade política e social. Ao longo dos anos cheguei a ver que aquilo
que eu percibía inicialmente como dous reinos distintos —o deste mundo, e o do
outro— non existía, polo menos en certo nivel, pois os dous son ámbitos dunha
mesma realidade que se integra en diferentes graos dentro de cada un de nós.
No tempo que vivimos, a
esgazadura social é equivalente á esgazadura espiritual. A vida —aquilo que
latexa no fondo de cada ser, sexa quen sexa, estea onde estea—, non fai
diferenzas. Só a mente dual, envolta de seu nun proceso de perpetuación de
patróns condutuais automáticos, adictivos e alleantes, pode manter tal
separación. Aí aniña a esgazadura, potenciada por modos de vida que nos separan
da nosa natureza esencial de innúmeras maneiras: a través da exteriorización do
consumismo, a entrega a un mundo onde todo é superficie, forma, aparencia;
estigmas dunha civilización, a occidental, que, aínda non sendo a única,
abranxe todo espazo posíbel a través dos seus múltiples mecanismos de absorción
e fagocitación. O capitalismo, a día de hoxe, (a)tínxeo todo, mesmo as
conciencias, e isto supón sempre un alleamento do Ser, que se ve asoballado,
cuberto por unha membrana que obxectualiza absolutamente todo o noso contorno,
incluídos nós, o resto dos seres humanos, os animais, os vexetais e os
minerais.
Esta cousificación que
estrutura a realidade en fragmentos separados que nada teñen en común, senón o
seren entidades dependentes do capital, propicia a desligación, a desunión, o
movemento entrópico: ese impulso contrario ao que toda relixión pretendeu no
seu principio fundador (re-ligare), e tamén contrapartida dese outro
impulso —cohesivo— ao que chamamos Amor.
Agora ben, neste
contexto, un pregúntase o modo de integrar eses ámbitos —o espiritual, o
político, o social—, pois a senda do Espírito leva a un abandono de todo
materialismo (“a César o que é do César; a Deus o que é de Deus”), mais non no
sentido de eludir as responsabilidades para cos semellantes, do mesmo xeito que
non eludimos as funcións vitais básicas —alimentarnos, respirar...—, pois
habitamos, queiramos ou non, este mundo. E o certo é que a día de hoxe, a
coexistencia comunitaria, feito tan complicado como necesario, perfílase como
vía inevitábel para reverter o devandito proceso de alleamento. É complicado, porque
semella pouco factíbel a vida en comunidade dentro dun sistema non só alleo a
ela, senón desestruturador de calquera intento de levala adiante (a menos que
esta funcione como un elemento mercantilizábel, cousa que delataría a súa
falsidade, posto que a vida comunitaria se basea no intercambio e no
aproveitamento común dos recursos, mentres que a do mercado, na compra-venda e
na lei de oferta e demanda, convertendo a colectividade en “masa”). Do mesmo
xeito, tamén é necesario, porque é o único modo de recuperar un vínculo que
propicie as condicións favorábeis para un desenvolvemento íntegro das persoas:
o que se estabelece responsábel e horizontalmente, e non xerárquica e
verticalmente.
Esta vía implica
necesariamente un atendemento ao feito político, entendido este como marco de
relacións entre os membros da comunidade; o cal non significa necesariamente
implicarse no ámbito dos partidos políticos nin do sistema imperante, senón
mais ben tomar unha determinación sobre a responsabilidade propia na conformación
da comunidade, como coido que en parte sucedeu coas persoas que se mobilizaron
en torno ao 15-M, e como tamén penso que souberon ver sempre os teólogos da
liberación, por poñer dous exemplos dispares. Nas praxes desenvolvidas por
ambos grupos, atinxentes a ámbitos ben diferentes, emerxen procesos —políticos—
nos que se fragua o espírito do común, da comunidade, e xa que logo, unha nova
forma de espiritualidade baseada nun paradigma diferente no que o humano se
entende a si mesmo parte-en-igualdade-con-outras-partes de Deus, do Espírito,
da Razón Orixinaria, da Fonte Común... E non por riba ou por baixo, senón “en”.
Neste punto é onde un se
recoñece parte estruturante dun mundo que precisa inexorabelmente un cambio,
posto que estamos no bordo da destrución: do planeta, da nosa especie, ou de
ambos os dous. A cada un de nós cómpre asumir ou non esa responsabilidade.
Abdulah Xaneiro para CdG
No hay comentarios:
Publicar un comentario